Recepten

Deze 8 gezonde ingrediënten bevatten véél calorieën!

Klopt, ik ben inderdaad absoluut en radicaal tegen calorieën tellen op dagdagelijkse basis. Maar, waar ik ook zelf wat vaker bij moet stilstaan, is hoeveel calorieën er nu zitten in producten die ik héél erg vaak eet. Ik tel al jaren niet meer, ik eet gewoon wat goed is voor mijn lichaam, maar om écht enkele winterkilo’s te kunnen kwijt spelen (helaas).. ga ik beter wat meer letten op mijn hoeveelheden. Je moet namelijk écht minder calorieën opnemen dan je verbrandt per dag, om vet te kunnen kwijtspelen. Daarom geef ik ook jullie een snelcursus. Eet je onderstaande ingrediënten? Top! Eet je ze heel erg vaak? Iets minder top, let me explain!

 

Noten zitten boordevol onverzadigde vetten en oliën en zijn daarnaast rijk aan heel wat vitamines. Wil je mooi haar en sterke nagels, dan ben je hier aan het juiste adres! Echter, zit je snel aan heel wat calorieën. Ik kan met gemak een hele zak gezouten cashewnoten naar binnen spelen, zonder me te realiseren dat +- elk mini handje noten (+- 10 stuks grof geschat, dus echt wel mini in mijn termen) 100 kcal bevat.

 

Zaden & Pitten Deze worden meestal in overvloed toegevoegd aan mijn kom yoghurt. Wist je dat 2 eetlepels zaden en pitten al snel 100kcal kunnen bevatten? Ook deze zitten vol goede oliën, maar wil je graag hier en daar wat snoeien, kan halveren hier alvast ook een interessante boodschap zijn!

 

Pindakaas hier bloedt mijn hart van. Wanneer ik pindakaas eet.. zegt er een stemmetje in mijn hoofd ‘you go girl. Net zoals choco, maar dan gezond!’ 1 stevige eetlepel bevat ook hier maar liefst 100 kcal! Een eetlepel bij het ontbijt kan dus zeker en vast, maar als we snel in die bikini willen, eten we bijvoorbeeld beter niet al te veel noten meer in de dag.

 

Avocado’s bevatten vitamines als B,C en E, en zitten net zoals noten boordevol goeie vetten. Hoe ik het steeds probeer uit te leggen: onverzadigde/goede vetten zijn stoffen die zich nog met andere stoffen in je lichaam kunnen binden, en dus beter kunnen worden afgevoerd. Eet je echter verzadigde vetten, en kunnen deze zich niet meer binden met andere stoffen, zullen deze sneller geneigd zijn zich te vestigen in jouw lichaam. (Kort door de bocht uitgelegd). Een avocado bevat (gemiddeld) 250 kcal per stuk. Ik moest zelf even slikken, want geregeld eet ik een hele kom guacamole op, gemaakt van 2 avocado’s, nog wat groentjes en nacho’s. Misschien volgende keer beginnen met 1!

 

Olijfolie Toen ik dit voor de eerste keer vernam, lachte ik me even dubbel. Wanneer ik kook, houd ik bij wijze van spreken mijn fles olijfolie omgekeerd in de pan, kijk ik een serie, neem ik een douche, lees ik een boek, en keer ik ze dan weer om. Hoeveel eetlepels? Tcho, zeker 10. Helaas bevat 1 eetlepel olijfolie 100 kcal. Oepssss. Misschien de volgende maanden toch de anti-kleef pan nemen, zonder olie.

 

Pesto & Tapenade In het verlengde van de olijfolie, ligt vervolgens ook pesto en tapenade’s. Het olijven-kraam op de markt verdient goed zijn brood met mijn wekelijke sponsoring, maar ook hier ligt olijfolie vaak aan de basis van zowat alle smeersels en dips die ze verkopen. Per 50gr pesto (waar je snel aan zit wanneer je een broodje besmeert) zit je aan 220 kcal!

 

Groentechips Grote misvatting, erg gebaald. 100gr groentechips bevat gemiddeld 400kcal, en laat ons zeggen 100gr paprikachips bevat gemiddeld 550 kcal per 100gr. Twee keer nadenken dus wanneer je dat hele potje naar binnenspeelt op de apero, want ja, groentjes, enzo.

 

Vruchtensap Enkele weken geleden stapte ik met mijn collega in het sap-detox bootje, en dronken we wel 6 zelfgemaakte juices per dag. Appels, appelsienen, kiwi’s, you name it, we sipped it. Gezond, hé..?! Alleen telden onze stuks fruit per dag wel snel op: 6 appels, 8 appelsienen, 3 kiwi’s.. aan fruitsuiker geen gebrek! Hetzelfde geldt met smoothies uit de winkel (kijk altijd goed naar de ingrediënten of ze er geen suikers aan toevoegen) of vruchtensappen: enkele stuks per dag is su-per gezond, maar een overvloed zorgt voor een even sterke sugar rush als een blikje cola dat zou doen. Wil je toch juicen, gebruik dan een slow-juicer! Deze behoudt veel meer vitamines en mineralen!

 

Natuurlijk, is de samenstelling van koolhydraten-eiwitten-vetten steeds verschillend. Het betekent niet omdat je 250 kcal hebt binnengespeeld aan een avocado, dat je deze evengoed had kunnen inruilen voor een reep chocolade. Maar elk pondje (en dus ook calorietje) gaat door het mondje, niet onbelangrijk