Delicious Dinner, Recepten

Easy pizzabodem van zoete aardappel!

No matter what happens, pizza will always be there for you. Through thick and thin, in crust we trust!

Een goeie, vettige pizza. Man, dat kan smaken. Gelukkig hebben we thuis niet de gewoonte vaak pizza te bestellen (anders zou ik er best wel wat ronder en gezonder bijlopen), maar wanneer er een goeie pizza op de kaart staat, dan sla ik mijn slag! Nu, wat maakt dat een pizza zo ongezond is? Vaak is het de combinatie van vet en suikers (in overvloed terug te vinden in de voorverpakte variant), en natuurlijk de bodem gemaakt van witte tarwe, waar ons lichaam praktisch geen nuttige voedingstoffen uithaalt.

I present you: dé pizzabodem gemaakt van zoete aardappel. Zoals elk gerechtje op de blog, is deze su-per makkelijk te maken, en dan bedoel ik ook écht héél erg makkelijk! Slechts 3 ingrediënten, afkruiden en de oven in! Yessss, laat die guilt-free pizzanights maar komen!

Wat heb je nodig voor één pizzabodem? 

  • 1 ei
  • 2/3 kop havermout
  • 2 zoete aardappels
  • 1el olijfolie
  • een teentje look
  • peper, zout en kruiden naar wens.

Zo ga je te werk

  • Verwarm de oven op 200°. Schil de zoete aardappels vluchtig met een aardappelmesje en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Zet de aardappels voor 25-30 minuten in de oven. (Ps: zoals altijd, elke oven kan een klein beetje verschillen. Houd jouw pizza goed in het oog, en kijk af en toe of de bovenkant reeds goed droog is, en niet aan het aanbranden is!)
  • Neem een diepe kom bij de hand (of zoals ik deed: maatbeker) en mix vervolgens de zoete aardappels, 1el olijfolie, de kruiden, het teentje look en deel per deel de havermout tot een glad mengsel.
  • Strijk dit mengsel uit over een met bakpapier beklede ovenschaal (of ronde cakevorm), met een dikte van ongeveer 0,5 cm en zet de kom voor +- 15 à 20  minuten in de oven, tot wanneer het deeg volledig gebakken is. Je zal het nog steeds wat kunnen indrukken met je vinger, maar het mag niet meer ‘lopend’ zijn.
  • Haal de bodem uit de oven en uit de ovenschaal. Laat de pizzabodem gedeeltelijk afkoelen op het bakpapier. Verdeel vervolgens pizzabeleg naar keuze en stop de pizzaz opnieuw voor 10 à 15 minuten in de oven; deze keer op 200°. Ik ging voor passata, rode ajuin, champignons, feta en rucola!

 

Zo ziet hij eruit gebakken!