Superfood Snacks

Gezonde havermoutrepen

Àl-tijd doe ik een vreugdedansje wanneer iets van de eerste keer lukt. Want hé, geloof me, mijn vriend heeft al het één en ander voorgeschoteld gekregen waarvan hij licht groen tot zelfs wit kleurde. Haha, zo erg is het nu ook weer niet. Maar, soms weet ik wàt erin moet, maar nog niet hoeveel. Ik werk namelijk met mijn fingerspitzengefühl; “op het zicht” zoals ze weleens zeggen. Mijn eigen gezonde versie van scones bijvoorbeeld heb ik wel drie keer moeten maken tot het helemaal perfect was. Maar, ik heb het ervoor over! Voor het resultaat én voor jullie.

Een koekje uit de automaat kost al snel 1.30 euro. Afzetters. Maak voortaan je eigen suikervrije havermout repen: je bespaart geld én wow, je bent verzadigd tot je weer je benen onder tafel kan schuiven. Tot slot: bij The Healthy Ever After moet alles vooral eenvoudig blijven, daarom heb ik mijn best gedaan om zo weinig mogelijk ingrediënten te gebruiken. You can thank me later.


Gezonde suikervrije havermoutrepen met dadels noten en gedroogde abrikozen


Wat heb je nodig? (Voor 4 grote of 8 kleine repen)

  • 150 gram havermout
  • 8 gedroogde dadels (ontpit of haal zelf de pit eruit) en 8 gedroogde abrikozen
  • 150 ml water
  • 50gr rozijnen of veenbessen en 50gr geplette noten naar keuze
  • 4 eetlepels kokosnoot olie
  • 2el chiazaad met 8el water
  • Een goeie snuif gember, kaneel, zout en bakpoeder

Zo ga je te werk

  • Verwarm de oven op 200°
  • Week in een klein potje 2el chia zaad met 8el water. Laat dit opstijven gedurende enkele minuten.
  • Zet een klein kommetje op het vuur met hierin 4el kokosolie. Verwarm tot op een matig vuur en stoof de abrikozen en dadels (ontpit) zachtjes aan gedurende 5 minuten. Eens deze zacht zijn, doe je ze – samen met de gesmolten kokosolie – in een blender samen met 150 ml water. Mix alles tot een glad beslag.
  • Voeg hier de havermout, het chiazaad mengsel, een snuif gember, kaneel, zout en bakpoeder aan toe.
  • Haal het mengsel uit de blender en voeg er al roerend 50 gram rozijnen of veenbessen aan toe. Verdeel dit mengsel over een met bakpapier beklede ovenschaal. Strooi de geplette noten er bovenop.
  • Zet de schaal voor 30/35 minuten in de oven. Eens gebakken, haal je het uit de kom en snijd je ronde de kanten ervan af. Snijd er ten slotte zoveel repen uit als je zelf wil.
  • Ten aanval



Gezonde suikervrije havermoutrepen met dadels noten en gedroogde abrikozen

Gezonde suikervrije havermoutrepen met dadels noten en gedroogde abrikozen

Gezonde suikervrije havermoutrepen met dadels noten en gedroogde abrikozen