Fit Tips, Food, Recepten

Het voor-mij-ook-een-broodje-syndroom

Gezond lunchen, het is niet altijd even simpel. Al moet ik wel zeggen, dat ik voluit mijn best doe. Zo vaak mogelijk thuis eten (toastjes, soepje, restjes, enzovoort) en wanneer ik dan toch op het werk ben, ga ik voluit voor de hummus (mijn zwakte, ik zou er minder van moeten eten, maar over het algemeen wel gezond), een couscous salade of een donker broodje met wat tapenade en geitenkaas. Helaas, is dit scenario niet bij iedereen het geval. Nochtans, gezond eten op het werk heeft zo zijn voordelen! Zo blijkt ook uit een onderzoek gevoerd door Tempo Team: Gezonde voeding op het werk voorzien kan het aantal ziektegevallen terugdrijven, en ondersteunt de preventie ervan!

Niemand ligt graag ziek in bed -wanneer je je werk graag doet!- maar wanneer je dan toch ziek bent, laat het dan hopelijk niet zijn omdat je niet juist eet. Maar hé, niet alles is jouw fout, want slechts 1/4 werkgevers geeft toe zich echt actief in te zetten om jullie hardwerkende mensen fit&gezond te houden. Aha, daar hebben we het! PS: Gelukkig geven ze bij Tempo Team ook workshops waarbij jij en jouw collega’s eens kunnen gaan proeven van hoe dit nu allemaal moet, ook letterlijk! 

Gezond lunchen op het werk

Door dit hele verhaal kwam ik in contact met Julie van Julie’s Lifestyle (en haar eigen boek Julie Natuurlijk). Echt, gemeend, echt waar, onlangs stond ik in Standaard boekhandel en vroeg ik naar een boek waarin ik Vegan recepten kon terugvinden. “Eh.. vegan.. ik eu.. zal is kijken bij vegetarisch” “Ja maar, dat is niet echt hetzelfde hoor.” “Ah, nee? Dan hebben we dat niet..” Perplex stond ik, aangezien ik weet hoe upcoming veganisme is. Bij deze, dankjewel Julie, jouw boek rockt de pannen van het dak.

Julie haar verhaal sluit volledig aan bij het ‘gezonde werklunch’ verhaal, aangezien een broodje op het werk maar al te snel mee besteld is. “BROODJES, 1,2,3..Voor u ook eentje?” En we zijn weer vertrokken. Makkelijk, dat is het wel, maar Julie haar recepten zijn dat vaak ook, en bovendien volledig glutenvrij (geen opgeblazen buik), lactosevrij en vrij van geraffineerde suikers (dus dag en tot ziens, vermoeidheid). Bovendien is zowat alles ‘RAW’, wat wil zeggen dat je de ingrediënten niet boven de 50°C gaat verhitten.

Gezond lunchen op het werk

Gezond lunchen op het werk

In dit boek vind je natuurlijk eindeloos veel inspiratie waar je 0.0 schuldgevoel aan zal overhouden, trust me. Die boerenkoolchips staan volgende week op kantoor (in plaats van de Lotus suikerwafels met chocolade die echt altijd héél verleidelijk mijn richting uit kijken. Staren dat die wafels kunnen doen.) 

5 Tips die je in 1,2,3 kan overnemen 

  • Bewegen, mannekes. Ik zeg het ook vooral tegen mezelf, maar ik betrap me erop dat mijn bips na een uur toch wel wat slaperig worden. Ik schommel dan wat op mijn stoel, maar om je bloedsomloop te stimuleren sta je best elke 30 minuten eens recht. Inspectie!
  • Ga genoeg op vakantie. Deze hoor je graag aankomen, hé? Maar, het is bewezen dat wanneer je minstens drie weken aan een stuk op vakantie gaat, je pas écht weer klaar bent om in het werk te vliegen.
  • Een koffietje is niet slecht. Een speculaasje ook niet. Maar een hele thermos is net weer te veel van het goede. Wist je trouwens dat koffie niet je tanden verkleurt, maar wel koffie in combinatie met koolhydraten? Dus jouw speculaasje bijvoorbeeld! Geleerd van de tandarts, bravo!
  • Bereid steeds je lunch voor. Lunch voor een leger. Ja, het is inderdaad vermoeiend om élke avond jouw lunchbox klaar te maken. Maar, wat als je nu eens zondag namiddag één salade maakt welke je verdeelt over drie doosjes? Lunch tot woensdag, donderdag een soepje en vrijdag.. alé vooruit dan, een broodje.
  • Leer jouw collega’s iets nieuws! Ik neem fier alle credits voor de kennismaking tussen mijn collega en hummus. She’s an addict now, maar we zijn aan elkaar gewaagd.