Superfood Snacks

Natuurlijk zoet: yoghurt-fruit snack

Gezonde snack, trage suikers, yoghurt en fruit

Wanneer ik naar oudere foto’s van mezelf kijk, is er een duidelijk verschil! Natuurlijk verander je naarmate je ouder wordt, maar het was voor mij niet abnormaal om zelf 1kg lasagna helemaal alleen naar binnen te spelen. Gelukkig schaafde ik mezelf wat kennis bij rond snelle en trage suikers, lees zeker even mee!

Ook chocoladerepen waren een verslaving wantja, eentje is geentje. Dus dan at ik er maar 3. Mijn punt is dat ik vroeger een constante drang naar zoet had: ik lustte geen water, at koekjes alsof ze lucht waren en at daarnaast ook heel wat vette en gesuikerde voedingswaren.

Suiker is een echte dikmaker, de snelle versie ervan althans.

Snelle suikers

vind je in koekjes, beslag, brood, frieten, deeg (geen patékes meer), cornflakes, de meeste soorten yoghurt, fruitsappen, frisdranken enzovoort. Deze suikers zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt, waardoor je snel weer naar zoet verlangt. Binnen de kortste keren sta je dus opnieuw met een Snickers in je handen. Je kiest beter voor suikers die eerst verteerd moeten worden in het lichaam. Je lichaam zal er zo langer over doen om ze op te nemen en dus zal je voor een langere periode minder trek hebben in zoet!

Trage suikers 

vind je terug in ongezoete yoghurt, groenten, peulvruchten, kersen, noten, perzik, gedroogde abrikozen, (soja)melk, appels, peren, appelsienen (kortom: de meeste soorten fruit), maar ook in aardappelen, volkoren deegwaren/rijst, brood, graanproducten enzovoort. Het voordeel van zulke trage suikers is dat de opgenomen koolhydraten veel minder snel worden omgezet in vet.

Trage in plaats van snelle suikers consumeren, heeft bovendoen alleen maar voordelen. Jouw lichaam loopt veel minder risico op bijvoorbeeld overgewicht, een te hoge cholesterol, hart- en vaatziekten, tandbederf enzovoort. En ohja, vergeet calorieën tellen. In snelle en trage suikers mogen soms misschien evenveel calorieën zitten, toch blijft de trage versie beter voor jouw lichaam. Ik maakte dan ook speciaal een gezonde ‘natural sweet’ snack: magere ongesuikerde yoghurt met aardbeien, noten, rozijnen, frambozen, blauwe besjes, ananas en passievrucht.

You don’t need sugar. You’re sweet enough already

foto 1 (7)

foto 2 (7)

Gezonde snack, trage suikers, yoghurt en fruit