Lifestyle

Sugarchallenge – 2 weken zonder suiker

Photo: fiverealmoms.com
Toen ik deze ochtend wakker werd, liep ik bijna op automatische piloot naar de koelkast om een yoghurtje te nemen, samen met wat muesli, een banaan, een Wheetabix en wat agaveisoop. Maar, neen hoor. Ik had mezelf voorgenomen om twee weken zonder suiker te leven, dus zo gezegd zo gedaan. Al weet ik nu al dat het niet makkelijk wordt. Ik heb namelijk – naast het constant thesissen – heel wat uitjes gedurende de avonden gepland. Cocktails? Yes please, but no thanks. *Pinkt een traantje weg*
Hiervoor heb ik het boek “100% Suikervrij – Slanker in 4 weken” gekocht en gelezen. Het boek bevat zeker enkele eye-openers. Een deel ervan heb ik verwerkt in een post over hoe ons wordt aangeleerd om suiker al van bij de geboorte lekker te vinden. Zoals het boek zegt, “het is niet jouw schuld”! We zijn verslaafd geraakt aan eten zonder voeding: het vult, maar het voedt niet! En van alle stoffen die gebruikt worden om ons eten oh-zo-lekker te maken, is suiker de grootste boosdoener. 
Daarnaast, volgens ‘De Voedselzandloper’, is suiker hét middel indien je snel oud, ongezond en ‘dik’ wil worden. “Waar het normaal gesproken lastig is om aan drugs te komen, geldt voor suiker het tegenovergestelde: het is lastig om eraan te òntkomen“! En dat is helaas the naked truth. Ik stel me kandidaat om met eender wie dat wil eens rond te trekken door de supermarkten: in écht alles waar je het niet in verwacht, zit suiker verwerkt. 
Nu, wat houden mijn twee weken zonder suiker nu net in? Twee weken lang ga ik me zaken ontzeggen waar suiker – in al zijn vormen – in verwerkt zit. Tricky, want het boek zegt bijvoorbeeld ook dat je vanaf nu altijd moet kiezen voor ‘volle/vette’ producten in plaats van ‘magere/light’ producten. Deze zijn namelijk chemisch bewerkt om ze ‘light’ te maken waarbij de beste voedingsstoffen waarschijnlijk door de trechter verdwenen zijn. Het boek focust zich hierbij ook op ‘jouw ideale gewicht’. Dit is het gewicht dat jouw lichaam altijd zal aannemen indien je je ontdoet van alle overbodige en suikerrijke (helaas lekkere!) dingen. 
Wat schrap ik de komende twee weken met pijn in het hart van mijn menu?
  • Alle toegevoegde suikers, zoals: honing, confituur, suikervervangers zoals Canderel
  • Pasta, Rijst, Aardappelen
  • Alle light en magere producten (wie-o-wie komt mijn overvolle koelast met magere yoghurtjes plunderen?) 
  • Snoep, chips, koekjes, ijs, nootjes en chocolade, dat had ik al wel gedacht
  • Frisdranken, lightfrisdranken, alcohol, cocktails en smoothies (Deze bevatten vaak fruit die wél jouw bloedsuikerspiegel laten stijgen. Enkele mag je er wel eten, deze receptjes staan verwerkt in het boek)
  • Tarwebroodsoorten, ontbijtgranen, muesli, cornflakes
  • Salades voor op de boterham, vrijwel alle vleeswaren
  • …. 
Wat mag ik wel eten? – Laat dit een lange lijst zijn-

  • Aardbeien, appels, kersen, peren, olijven, pompelmoezen, bijna alle soorten noten, pruimen, perzik, pitten, zaden en bonen
  • eieren, oude/volle kaas, mozzarella, fetakaas, roomboter
  • gehakt, steak, kipfilet, spek, serranoham, rosbief, tonijn, zalm, ansjovis
  • Alle soorten groenten, gedroogde tomaten
  • quinoa, havermout, amandelmeel, zelfgemaakte muesli, zuurdesembrood, roggebrood, zoete aardappelen
  • volle geitenkaas, kwark, yoghurt
  • kokosvet, avocado, olijfolie, zelfgemaakte mayonaise
  • Water, water opgefleurd met fruit, thee, kokosmelk
  • ….
Wish me luck, ik ga het héél hard nodig hebben. Benieuwd of ik me miserabel of herboren ga voelen. Updates kunnen jullie natuurlijk meevolgen via Facebook of Instagram